logo.png

POLLUB zieloną transformację

Tytuł projektu: POLLUB zieloną transformację
 
Nazwa programu: FUNDUSZE EUROPEJSKIE DLA ROZWOJU SPOŁECZNEGO 2021-2027
 
Numer umowy: FERS.01.05-IP.08-0049/23-00
 
Wartość dofinansowania: 9.428.084,02 zł
 
Całkowita wartość projektu: 9.719.675,02 zł
 
Okres realizacji: 02.01.2024 - 29.02.2028
 
Kierownik Projektu: dr hab. inż. Paweł Komada
 
Streszczenie:
Cel projektu – podniesienie jakości kształcenia w Politechnice Lubelskiej (PL) z uwzględnieniem potrzeb branży energetyki odnawialnej oraz transportu poprzez:
• modyfikacje programów studiów I stopnia na kierunkach elektrotechnika (E), inżynieria odnawialnych źródeł energii (OZE), inżynieria logistyki (IL), transport (T) we współpracy z pracodawcami i uwzględniając trendy rozwojowe gospodarki;
• wsparcie procesu dydaktycznego dzięki przygotowaniu materiałów dydaktycznych z przedmiotów kluczowych dla branży związanej z zieloną transformacją;
• uzupełnienie kompetencji kadry zaangażowanej w proces kształcenia na kierunkach objętych wnioskiem;
• uatrakcyjnienie studiów dzięki wizytom studyjnym, dodatkowym kursom i szkoleniom.
Kryterium Dostępu nr 2: Projekt przewiduje realizację działań jedynie na kierunkach studiów kształcących na potrzeby wybranych branż kluczowych dla rozwoju gospodarki, tj. energetyka odnawialna (OZE, E), transport (IL, T).
Kryterium Dostępu nr 4: Projekt obejmuje swoim zakresem merytorycznym wszystkie wskazane poniżej rodzaje działań, tworzące kompleksowy program wsparcia, realizowany na kierunkach studiów:
- modyfikacja istniejących programów kształcenia we współpracy z pracodawcami, praktykami lub podmiotami funkcjonującymi w otoczeniu społeczno-gospodarczym z branż: energetyka odnawialna, transport. Do programu kształcenia na kierunkach objętych wsparciem włączane będą zagadnienia dotyczące m.in. zmian klimatycznych, aspektów środowiskowych, energii odnawialnej, efektywności energetycznej i zrównoważonego rozwoju;
- realizacja dodatkowych elementów kształcenia, w tym elementów praktycznych, podnoszących kompetencje studentów, tj. kursy, szkolenia, wizyty studyjne, zajęcia dodatkowe prowadzone przez praktyków;
- realizacja działań zmierzających do ograniczenia zjawiska przedwczesnego kończenia nauki − zajęcia wyrównawcze,
- rozwój kompetencji kadry zaangażowanej w realizację procesu kształcenia, w zakresie m.in. kompetencji cyfrowych, rozwoju świadomości i umiejętności na rzecz zielonej transformacji, projektowania uniwersalnego, kompetencji merytorycznych.
 
Główne rezultaty projektu:
- 4 zmodyfikowane programy kształcenia
- 150 studentów, którzy nabyli kompetencje lub kwalifikacje związane z zieloną transformacją,
- 1 uczelnia, która dostosowała kształcenia do potrzeb rozwoju gospodarki oraz zielonej i cyfrowej transformacji,
- 33 os. z kadry akademickiej, które nabyły kompetencje lub kwalifikacje związane z zieloną transformacją.
 
Główne zadania:
- modernizacja programów studiów OZE, E, T i IL;
- realizacja programów studiów na kierunkach OZE, E, T i IL, w tym dodatkowych elementów kształcenia, zajęć wyrównawczych oraz uzupełnienie bazy dydaktycznej,
- rozwój kompetencji kadry zaangażowanej w realizację procesu kształcenia na kierunkach OZE, E, T i IL.
 
Działania zaplanowane w projekcie:
• spotkania z otoczeniem społeczno-gospodarczym,
• opracowanie koncepcji zmian w programach studiów OZE, E, T i IL,
• zmodyfikowanie programów studiów I stopnia na 4 kierunkach,
• podniesienie kompetencji studentów w zakresie branż kluczowych (poprzez studia, szkolenia, kursy, wizyty studyjne, zajęcia wyrównawcze),
• przygotowanie materiałów dydaktycznych do tworzonych i modyfikowanych przedmiotów,
• przygotowanie materiałów dydaktycznych do zajęć wyrównawczych,
• podniesienie kompetencji pracowników uczelni zaangażowanych w proces dydaktyczny na kierunkach OZE, E, T i IL poprzez szkolenia i kursy,
• doposażenie laboratoriów dydaktycznych.
 
Grupy docelowe:
• studenci studiów I stopnia kierunków OZE, E, T i IL, którzy rozpoczną kształcenie w roku akademickim 2024/2025 - 180 osób, w tym 15 kobiet. Liczbę studentów oraz proporcje K i M oszacowano na podstawie liczby studentów rozpoczynających studia w ostatnich latach.
• pracownicy uczelni zaangażowani w proces dydaktyczny na ww. kierunkach wpisujących się w branże kluczowe - 7 kobiet i 29 mężczyzn. Liczbę pracowników oraz proporcje K i M oszacowano na podstawie aktualnego stanu zatrudnienia pracowników prowadzących zajęcia na kierunkach przeznaczonych do wsparcia.
• Politechnika Lubelska
 
 
W przypadku podejrzenia niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej „KPON” prosimy o zgłoszenia do Instytucji  Zarządzającej lub Instytucji Pośredniczącej. Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia  niezgodności  projektów  FERS  z  postanowieniami KPON mogą  przekazywać  osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):
1) poczty tradycyjnej - w formie listownej na adres ministerstwa:
Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa
lub adres Instytucji Pośredniczącej:
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, ul. Chmielna 69, 00-801 Warszawa,
2) skrzynki  nadawczej  e-puap  Ministerstwa  Funduszy  i  Polityki Regionalnej  lub  Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.